شناسایی فوتبالیستی از افغانستان که پا در سکوی شهرت گذاشت
گزارشگر مجله کلمه(داکتر حمیدالله مفید) گزارشگر مجله کلمه(داکتر حمیدالله مفید)

ورزش ... ورزش... ورزش ... ورزش ... ورزش ...ورزش

 

 

به پرسش هایم با وقار ، سنجیده وآهسته پاسخ میداد . گویی تندی وعجله را با همه دار وندارش در کوله بار تاریخ سپرده است . نه رنگش سرخ میشد ونه زرد . گاه گاهی لبخندی نمکینی بر لبانش پدیدار میگشت . چنین میپنداشتی که گویا پاسخ گفتن برایش مانند آب خوردن است . قد میانه بلند . لاغر اندام و گندمگون مینمود . پیشانی فراخش گویای برازندگی وپشتکار او بود .

هنگامیکه  عکس او را در بخش ورزش «بلد سایتونگ» دیدم اشتیاق دیدار او مرا مسحور خود ساخت . باورم نمیشد که ، فوتبالیستی از کشور افغانستان  ، در سکوی چنین ناموری تکیه زده باشد . افسوس خوردم که چرا اورا نمی شناسیم و نمی شناسانیم . اگر ترکی ویا ایرانی می بود ، شاید تا اکنون نامش در همه رسانه های چاپی وسایت های انترنیتی  میدرخشید .اما دریغا که  در این مورد سهل انگاری شده است.

شماره تیلفون او را از میانه های رهنمای تیلفون جستم وبه سادگی در یا فتم . برایش زنگ زدم و گفتم: میخواهم با تو گفت وشنودی داشته باشم . پرسید : شما کی هستید و از کدام نشریه با من گپ می زنید ؟ گفتم : از مجله فرهنگی وادبی کلمه . گفت :  من چندین شماره ای آنرا نزد پدرم دیده ام و گاه گاهی  برخی از مطالب آنرا نیز خوانده ام . گفتم : پس با مجله ما آشنا هستید ؟ گفت : هان بلی.

گفتم : پس اجازه میدهید که از نزدیک آمده و با شما گفت وشنودی انجام دهم ؟ گفت : هان بفر مائید کی  وقت دارید ، من در خدمت شما هستم .گفتم : لطف می کنید شما کی وقت دارید ؟ گفت : باشید من برنامه های کاری ام را ببینم . پس از درنگی با هم قرار گفت وشنود را گذاشتیم .

هنگامیکه اورا از نزدیک دیدم . به سیمای برازنده وپردرخشش اش خیره شدم . وبیدرنگ پرسش هایم را با او در میان گذاشتم .

پرسش: میلاد جان نام پوره ات چیست و به کجا بدنیا آمدی ؟

پاسخ : نام من میلاد ونام پدرم سالم وتخلصش فخری است .  ومن را میلاد سالم فخری نا میده اند .

پرسش: یعنی نام شما میلاد ونام خانوادگی تان سالم فخری است ، که همزمان نام پدر ات ونام خانودگی او نیز میباشد . بلی همین طور یک چیز . من در سوم ماه مارچ 1988 در شهر تاریخی وپر افتخار  کابل دیده به جهان گشوده ام و3 ساله بودم که  با آغاز ناهنجاری های سیاسی در کشور، با فامیل به کشور آلمان  آمدم .

واکنون در شهر ( اوفن بخ) آلمان زندگی میکنیم .

پرسش : آیا به خود باور داری ؟

پاسخ : هان ، من به خودم ، به نیرویم وبه تواناییم باوردارم . اگر به خود باور نداشته باشم . کسی دیگری نیز به من باور نمیداشته باشد . آغاز باور بر دیگران از باور به خور آغاز می شود.

سپاسگزارم . اکنون یک پرسش دیگر . چطور شد که دست  به دامن فوتبال زدی ویا چرا به فوتبال روی آوردی ؟

انسان موجود کنجکاوی است وهمیشه تلاش میکند تا چیز های نا پیدا را پیدا کند . و می خواهد تا در این راه برازنده تر وبرجسته تر از دیگران باشد . برای من هم فوتبال یک پدیده دوست داشتنی وقابل اعتماد هست .من نیز به کنجکاوی وتسخیر این بازی پرداختم یک زمانی متوجه شدم ، که در این بخش میتوانم درست  تبارز کنم ، همان بود که به تلاش خود ادامه دادم. واکنون هم  این ورزش را پیگیری می کنم .

چند ساله بودی که به ورزش فوتبال آغاز کردی ؟ ودر این راه رهنما ورهگشایت کی بود ؟

درست به یاد دارم . تازه به سن 9 سالگی پا گذاشته بودم که فوتبال را به گونه ی حرفوی به رهمنایی ،تشویق ورهگشایی برادر بزرگم  آغاز کردم نخست به عضویت ( هموندی) تیم فوتبال

( T.S Bremerhaven) پیوستم وسپس با پشتکار ،ورزش پایدار وآموزش فنون مسلکی فوتبال  ادامه دادم . نخست راهی مسابقات ایالتی شدم . که با زدن گول های چند، تیم فوتبال شهر ما، رهی مسابقات ایالتی شد .

ببخشید میلاد جان ! شما در تیم فوتبال تا ن در کدام بخش میدان بازی می کنی . ؟

من در جایگاه مهاجم ویا فارورد بازی می کنم . بر اثر تلاش من وزدن چند گول دیدنی وزیبا پسند (جالب) چند گول طلایی به نام من ثبت شده است . ( در همین هنگام میلاد جان چندین روزنامه شهر بریمن را که در آنها اورا به مثابه گول زن طلایی شناسایی میکرد بمن نشان داد .).

میلاد جان ! من ترا آزاد میگذارم به دل خود در باره ی خودت بگو من مینویسم واگر احیانآ پرسشی بمن رو آورد جریان صحبتت را میشکنم وازت می پرسم .

                                                                   (2)

میلاد جان ادامه داد : در سال 2002 عضویت تیم فوتبال (Kidzersoffenbach)را بدست آوردم پس از آن رویکرد ویا توجه تیم های بزرگ فوتبال آلمانی به من معطوف گردید . چنان که عضویت تیم فوتبال (B-Eintracht Frankfurt )را در سن 16 سالگی بدست آوردم . در سال 2004 و2005 لقب بهترین بازی کن  جوان« فارورد» را در جنوب آلمان  بدست آوردم . که جریان آن در شماره ی( 16) سال  2004 وشماره 27 سال 2005 مجله (Jung Star)با عکس هایم بازتاب گردیده است . در سال 2005 در تیم

( A-Junnir Bundfsligo   ) ارتقا کردم .

پرسش : آیا در مسابقات جهانی نیز اشتراک کرده اید ؟  بلی جهت اشتراک در مسابقات جهانی خارج از کشور آلمان دوبار به شهر دالاس امریکا رفته ام وبا تیم های جوانان کشور های ارژانتین ، ایتالیا ،انگلستان، برازیل به مسابقه پرداختم . همچنان یکبار دیگر با تیم جوانان آلمان  راهی کشور ایالات متحده امریکا شدم وبا تیم های جوانان کشور های جاپان ، اسپانیا، ایتالیا ، وبرازیل مسابقه  نمودم . که نتایج آن برای تیم جوانان کشور آلمان دلچسپ وپذیرفتنی بود .

پرسش: پس از اشتراک در مسابقات نامبرده به چی مقامی در ورزش فوتبال نایل آمدید ؟  

پس ازسهمگیری در مسابقات فوق خوشبختانه  چانس اشتراک در تیم بوندیس لیگه(Eintracht Frankfurt) را پیدا کردم . وهمراه با  (Takahara) که یکی از فوتبالیست های مشهور تیم ملی جاپان  است د رچندین مسابقه اشتراک ورزیدم .

(در این هنگام فوتوهای خویش را که در روزنامه   Bild Zeitung شماره های 25و26 سال 2005 را که به حیث فارورد در تیم (Eintracht Frankfurt) با او مصاحبه کرده بودند به من نشان داد) .

(در این هنگام میلاد جان نفس تازه کرد وبه سوی آلماری که در آن کپ ها ومدال هایش در پهلوی هم قرار داشتند نگریست وافزود:

در سال 2007 عنوان بهترین بازیکن را در مسابقات جهانی جوانان که در شهر سویس برگزار شده بود . وتیم فوتبال ما ، با تیم های فوتبال جوانان کشور های فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، ، انگلستان وترکیه  مسابقه داد  وخوب درخشیدم ؛ بدست آوردم .

پرسش: میلاد جان اکنون در کدام تیم فوتبال بازی میکنی ؟ورد .  همین اکنون بحیث فوتبالر حرفوی در تیم 23U تیم Eintracht Frankfurt بازی و کار میکنم .وبنا بر ضرورت در تیم بوندیس لیگه  تیم مذکور نیز سهم می گیرم .

پرسش: چه رشته ای تحصیل کردی واکنون در کدام صنف درس می خوانی ؟

پاسخ : من تحصیلات خویش را تا دریافت دپلیوم ( ریال شولی)  ادامه دادم وچون فوتبالر حرفوی هستم از ادامه آن صرف نظر کردم .

پرسش: ازاینکه از افغانستان هستی  ایا در این باره هم اندیشیده یی ؟ در اوضاع واحوال شرایط کنونی که در کشور جنگ جریان دارد . در باره کشور آبایی ات چگونه میندیشی ؟

 من از اینکه از کشور افغانستان هستم سخت به خود می بالم وافتخار میکنم . برخی از دوستانم مرا بنام (او افغان) یاد میکنند . از اینکه در کشورم جنگ جریان دارد سخت متآثرم . واین را هم میدانم که عامل جنگ وبدبختی مردم کشور من نی  ،بلکه بیگانگان وبویژه همسایگان نا بکار ما هستند ، که هنوز زندگی باهمی وانسانی را فرانگرفته اند . جهانیان بسوی زندگی با صلح وصفا می روند ، مرز ها را از بین میبرند ولی در کشور های همسایه ی ما با ما هرروز بدبختی ، انفجار ، خودکشی وبا خود دیگران را کشتند . ومرز های نا آرام وتروریست فر ستادن دیگر چیزی حاصل نمیدهد .  امید وارم آنانیکه تا هنوز هنر زندگی کردن را نیاموخته اند یکبار سر های شانرا در گریبان شان کنند ، به خود ، به خانواده ی خود وبه دیگران رحم کنند بجای کاربرد اسلحه از انتخابات وبخش نشرات ومبارزات مسالمت آمیز استفاده کنند .

پرسش: وضع فوتبال را در افغانستان چگونه ارزیابی میکنی ؟

در کشور ما از اثر جنگ های خانمانسوز تار وپود اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ وورزش نابود شده است . تازه در این اواخر تیم های ورزشی کرکت ، فوتبال ، والیبال وغیره پدیدار گشته اند . ورزش وبه ویژه فوتبال ، یه آموزش ، کار آیی ، توانایی ، پشتکار ، تمرین دوامدار نیاز مند است . که امید وارم روزی در کشور م افغانستان . تیم فوتبال ورزیده یی پدید آید . ومن نیز عضو آن باشم ودر مسابقات جهانی اشتراک کند .من پیشنهاد میکنم که  تعداد زیاد فوتبالیستها از کشور ما در تیم های فوتبال در خارج از کشور بازی میکنند . اگر همه ی آنها جمع شوند ودست بدست هم بدهند ،تیم فوتبال ورزیده یی  تدارک میگردد . که میتواند در مسابقات جهانی بدرخشد . من بنوبه ای خویش حاضر م تا در تیم فوتبال منتخب کشورم  با افتخار بازی کنم .

پرسش: به غیر از تیم فوتبال (Eintracht Frankfurt ) ایا کدام تیم فوتبال دیگری از شما خواهش نموده که عضویت آنرا حاصل کنید ؟

                                                (3)

بلی تا اکنون از من تیم فوتبال (Galastrai Türkei) وتیم فوتبال (CETA VIGIO  Deportivo  La Coruna  Spainian))  دعوت کرده اند تا بحیث فوتبالیست حرفوی با آنها کار کنم . که تا به حال تصمیم نگرفته ام وتر جیح میدهم تا در همین تیم فرانکفورت بازی خود را ادامه بدهم.

پرسش: نظرت در باره جوانانی که می خواهند در این راه گام بردارند چیست ؟ ایا آماده هستی تا در این راه به آنها کمک کنی ؟

جای خوشبختی است  که جوانان ما میتوانند در دنیا استعداد های شان را نشان بدهند وبه جایگاه های مناسیی برسند . من به عنوان یک فوتبالیست  هنگامیکه پیروزی یک هموطن خود را می شنوم ؛ میبالم وافتخار می کنم . و اماده ام تا در این راه از هرکاری که از دستم ساخته باشد دریغ نکنم .

با شهرتی که داری چی می کنی وتا چه حد خودت را صادق میدانی ؟

مسلمآ شهرت برای من خیلی لذت بخش هست و  من تلاش می کنم  تا از آن برای پیشرفت استفاده کنم . صداقت هم برای من گپ اول را می زند . واصولآ خود را آدمی صادق  میدانم . البته آرزو دارم تا با من نیز برخورد صادقانه صورت بگیرد .

از زندگی شخصی ات بگو آیا تا حال عاشق شدی ویا در این باره فکر کرده ای ؟

راستش زند گی در اروپا وکار با فوتبال ، تمرین پیهم ، کار وتلاش  متداوم مرا آنقدر بخود مصروف ساخته که تا حال در این باره فکر هم نکرده ام .

در پایان از میلاد جان سالم فخری فوتبالیست جوان افغان که گام در سکوی شهرت گذاشته ونخستین افغانی است که در بوندیس لیگا بازی میکند صمیمانه سپاسگذاری کردم وبرایش کامگاری بی پایان تمنا کردم .


November 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها